Kulunut kevät ja meneillään oleva syksy on moninkertaistanut digitaalisten aineistojen käytön. Keväällä oppilaat siirtyivät etäopetukseen ja yhtäkkiä kaikki opiskelu tapahtui verkossa. Myös MPASSid:n kirjautumistilastoissa digiloikka näkyi käytön nelinkertaistumisena. Syksyllä oppilaat palasivat kouluihin lähiopetukseen, mutta digitaalisten oppimateriaalien käyttö opiskelussa on jatkunut edellisvuoteen verrattuna korkeammalla tasolla. Käyttö ei kuitenkaan jakaudu tasaisesti. Kirjautumistilastosta nähdään, että kymmenen aktiivisinta opetuksen […]
Sivustoltamme löytyi haavoittuvuus, jota käytettiin alkuviikosta ohjaamaan asiakkaita huijaussivustolle. Olemme korjanneet ongelman parantamalla sivuston tietoturvaa. Pahoittelemme sivuston käyttökatkoa vikatilanteen ja suoritettujen korjaustoimien aikana.
Ilmoitimme kesäkuun alussa, että MPASSid-tietomalli päivittyy syyskuun 2020 alussa. Kyseessä oli ensimmäinen tietomallin muutos sitten vuonna 2018 päättyneen pilottivaiheen. Elokuun lopussa alkoi tukipalveluumme tulla asiaan liittyviä kyselyjä, joka kertoi siitä, että muutokseen valmistauduttiin sekä kotiorganisaatioiden että palveluntarjoajien taholla. Kysymyksissä esiintyi epävarmuutta, mitkä tiedot eivät enää välity 1.9. jälkeen. Olimme suunnitelleet muutoksen niin, että uudet tietokentät […]
MPASSid osallistui tällä viikolla Digikillan järjestämään verkkoseminaariin. Tiistaina 18.8.2020 järjestetyn webinaarin puheenjohtajana toimi Hämeenlinnan kaupungin digikehittämispäällikkö Jari Harvio ja keskustelijana CSC:n Manne Miettinen. MPASSid:n palveluomistaja Tero Huttunen (OKM) vastasi osallistujien kysymyksiin tapahtuman ohessa olevassa chatissa. Osallistujia oli 69 hlöä niin kotiorganisaatioista kuin palveluntarjoajien edustajista. MPASSid:n esityksessä käytiin läpi muun muassa viimeaikaisia muutoksia ja parannuksia kuin […]
MPASSid toimii pääasiassa käyttäjän näkymättömissä. Suurimman osan ajasta käyttäjä näkee erilaisten opetusta tukevien verkkopalveluiden tai oman koulunsa tukipalveluiden sivuja, ja on vuorovaikutuksessa niiden kanssa. Tärkein MPASSid:n käyttöliittymä on tunnistuslähteen valintasivu eli “Valitse koulusi -sivu”, jossa käyttäjä valitsee koulunsa käyttämän tunnistuslähteen eli palvelun, joka todentaa käyttäjän olevan se kuka hän väittää olevansa. Yleisin tunnistuspalvelu MPASSid-luottamusverkostossa on […]
MPASSid välittää jokaisesta tunnistetusta käyttäjästä palveluille samat perustiedot, kuten sukunimen, etunimen, koulun, vuosiluokan, jne. Näiden tietojen avulla palvelut pystyvät tarjoamaan käyttäjälle pääsyn tälle tarkoitettuihin oppimateriaaleihin, tehtäviin jne. Perustiedot on määritelty MPASSid:n tietomallissa. Tietomalli on MPASSid-luottamusverkoston ydin ja tärkein lisäarvon luoja. Käyttämällä yhteistä sopimusta välitettävistä tiedoista sekä palveluntarjoajat että opetuksen ja koulutuksen tarjoajat säästävät omaa työtään. […]
Oppilaiden, opettajien ja koulun muun henkilökunnan arkeen ovat viime vuosien aikana tulleet useat digitaaliset sovellukset. Koulun arjessa sovellusten kirjo on suuri, sillä koulussa on monia erilaisia tarpeita. Eri luokka-asteet ja aineet asettavat vaatimuksia, joihin on hankala vastata yhdellä palvelulla. Viime aikoina on tullut erittäin laadukkaita pedagogisia erikoissovelluksia. Toisia sovelluksia ja palveluja ja niiden dokumentteja käytetään […]
Tiedotimme 22.4. Visman Wilma-liitokseen tekemästä muutoksesta, joka esti turvakielto-oppilaiden kirjautumisen MPASSid-palveluihin. Tilanteen tultua ilmi opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus yhteistyössä tarkastelivat turvakielto-oppilaiden tietojen välittämistä MPASSid-luottamusverkostossa.
Olemme saaneet viimeisen viikon aikana useita yhteydenottoja liittyen turvakielto-oppilaiden tiedon välittämiseen MPASSid-palvelussa. Ongelmana on, ettei kirjautuminen toimi tällä hetkellä näiden oppilaiden osalta, jos käytössä on Wilma-integraatio (77 % kouluista).
Koronapandemian seuraukset – koulujen sulkeminen ja siirtyminen etäopetukseen – näkyy selvästi maaliskuun kirjautumistilastossa. Helmikuuhun verrattuna kirjautumisten määrä on noussut 260 000:sta 670 000:een ja samalla uuteen ennätykseen. Kirjautumisia tehdään etäopetuksen aikana noin kaksinkertainen määrä aiempaan tasoon verrattuna. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna kirjautumisia tehdään nyt yli 16 kertaa enemmän.