MPASSid:n käyttöönottaminen on suoraviivaista sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille että palveluntarjoajille. Kehitämme asiakkaan liittymisprosessia jatkuvasti aiempaa yksinkertaisemmaksi ja helpommaksi. Anna palautetta käyttöönottoprosessista Suomidigin kehittäjäportaalin kautta käyttämällä mpassid-tagia.
Yleisimpiin käyttöönottoon liittyviin kysymyksiin löytyy vastauksia täältä.
Opetuksen tai koulutuksen järjestäjä
Opetuksen tai koulutuksen järjestäjän näkökulmasta vain MPASSid-proxy eli tunnistuspalvelu, tunnistusvälineen valinta sekä käytettävä käyttäjärekisteri ovat olennaisia; muu tekniikka on palvelun sisäistä toimintaa. Kokonaisuuden sitoo yhteen GDPR-yhteensopiva sopimus, joka laaditaan opetuksen tai koulutuksen järjestäjän ja MPASSid-operaattorin välille.
Jos haluat nähdä teknisemmän kuvan, klikkaa tästä.
Näin helposti otat MPASSid:n käyttöön:
- Tutustu sopimukseen ja varmista päättäviltä tahoilta, että MPASSid-palvelu voidaan ottaa käyttöön.
- Lähetä osoitteeseen tuki@mpass.fi
- koulutuksen järjestäjän nimi, osoite ja y-tunnus sekä sopimuksen yhteyshenkilön eli allekirjoittajan nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero sekä
- tieto siitä, mikä henkilörekisteri palveluun kytketään.
- Varmista, että kytkettävässä rekisterissä on MPASSid-tietomallin edellyttämät tiedot, ja kytke se ohjeiden mukaan.
- Jos haluat kytkeä Wilman, lue ohjeet täältä.
- Jos haluat kytkeä Opinsysin, pyydä Opinsysia aktivoimaan MPASSid-integraatio (tuki@opinsys.fi).
- Jos haluat kytkeä jonkin toisen henkilörekisterin, ota yhteyttä MPASSid-operaattoriin (tuki@mpass.fi).
- Me autamme integraatiossa tarpeen mukaan!
- Teknistä integraatiota voi hoitaa esimerkiksi kunnan sivistystoimen IT-henkilö, vaikka hän ei toimisikaan sopimuksen allekirjoittajana.
- Kun integraatio on valmis, tekniikkapuolemme ilmoittaa siitä teille.
- Liittymisen jälkeen operaattori ohjeistaa koulutuksen järjestäjää tekemään liitteen 1 itseauditoinnin. Tämän avulla varmistetaan, että uusi jäsen täyttää palvelun asettamat edellytykset.
- Pääset osallistumaan ohjausryhmän online-kokouksiin.
- Käytössäsi on chat-pohjainen tuki Slack-pikaviestintäsovelluksessa, jonne voit liittyä heti! Lisäksi perinteiset puhelin- ja sähköpostituki jatkavat toimimistaan.
Palveluntarjoaja
Palveluntarjoajan näkökulmasta vain MPASSid-proxy, testi- ja demoympäristö ovat kiinnostavia; muu on palvelun sisäistä teknistä toimintaa. Kokonaisuuden sitoo yhteen sopimus, joka laaditaan palveluntarjoajan ja MPASSid-operaattorin välille.
Teknisempi kuva on erikseen täällä.
Ketterästi pienellä vaivalla alkuun:
- Kehitä palvelusi MPASSid-yhteensopivaksi. Kehittämisessä ja testauksessa voit käyttää MPASSid-testiympäristöä. Testiympäristössä voidaan turvallisesti varmistaa palveluiden yhteentoimivuus piilossa käyttäjiltä. Toimita samalla palvelun kuvaus ja esimerkki metadatasta operaattorille osoitteeseen tuki@mpass.fi.
- Mikäli palvelusta on olemassa freemium-versio tai se on ilmainen, se julkaistaan myös MPASSid-demoympäristöön ilman sopimuksen allekirjoitusta.
Tuotantoympäristöön liittyminen:
- Tutustu sopimukseen ja allekirjoita se. Sähköinen allekirjoitusprosessi käynnistyy ilmoittamalla palvelun tuottavan yrityksen nimi, osoite ja y-tunnus sekä sopimuksen yhteyshenkilön eli allekirjoittajan nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero MPASSid-operaattorille.
- Operaattori julkaisee palvelun tuotantoympäristöön.
- Pääset osallistumaan ohjausryhmän online-kokouksiin.
- Käytössäsi on chat-pohjainen tuki Slack-pikaviestintäsovelluksessa, jonne voit liittyä heti! Lisäksi perinteiset puhelin- ja sähköpostituki jatkavat toimimistaan.